چگونه از گوگل ادوردز استفاده کنیم؟
گوگل ادوردز که به تازگی تغییر نام داده و آن را با گوگل ادز(Google Ads) میشناسیم یکی از سرویسهای گوگل است که سهم بزرگی از درآمد گوگل را به خود اختصاص داده است. با استفاده از گوگل ادز میتوانید با پرداخت هزینه بابت کلمات کلیدی مشخص شده، سایت خود را در اولین نتیجه گوگل نمایش دهید. با این تفاوت که یک برچسب برجسته با نام Ad در کنار آدرس صفحه شما نمایش داده خواهد شد.
گوگل ادوردز یا گوگل ادز چیست؟
گوگل ادوردز، سیستمی است که گوگل برای کمک به شما در زمینه دیجیتال مارکتینگ ایجاد کرده است. اگر بخواهید سایت شما در کلمه کلیدی جستجو شده، در نتایج بالا نمایش داده شود، مدتها زمان خواهد برد که بتوانید به کمک سئو و بهینه سازی سایت این کار را انجام دهید. از طرفی هم گوگل قرار نبود که برای همیشه نقش یک موتور جستجو را داشته باشد. به همین دلیل سرویسی را تحت عنوان Google Adwords راهاندازی کرد تا با پرداخت هزینه بتوانید کمپینهای تبلیغاتی ایجاد کرده و کلمات کلیدی که در گوگل جستجو میشوند را به سایت خود هدایت کنید.
در روش تبلیغات در گوگل محتوای متن تبلیغاتی شما بر اساس کلمات کلیدی که در کمپین تبلیغاتی مشخص میکنید نمایش داده خواهد شد. هر زمان کاربری یکی از کلیدواژههای مشخص شده را جستجو کند، گوگل بدون در نظر گرفتن سایر سایتها از نظر سئو و بهینه سازی، در بالای نتایج جستجو سایت شما را نمایش خواهد داد که نمونه آن را در تصویر زیر میبینید.
در تبلیغات گوگل ادز، آگهی شما مشابه نمونه بالا به شکل متن کوتاهی ظاهر میشود که در برگیرنده عنوان، توضیحات آگهی و لینک مقصد(URL) میباشد. در کنار هر آگهی یک متن برچسته به صورت Ad نیز نمایش داده میشود که بازدیدکننده با دیدن آن متوجه این خواهد شد که این نتیجه که در صدر نتایج قرار دارد یک تبلیغ است.
این یک سیستم به صورت تبلیغات کلیکی است، یعنی پرداخت هزینه تبلیغات به ازای کلیک PPC یا Pay-per-click محاسبه میشود. شما میتوانید از طریق سرمایه گذاری و مزایده برای یک سری عبارات جایگاه تبلیغ را مشخص کنید و تنها زمانی هزینه پرداخت میکنید که کاربر بر روی تبلیغتان کلیک کرده باشد. پس در حالتی که آگهی نمایش داده میشود، اما کلیکی روی آن انجام نمیگیرد هزینهای از شما کسر نخواهد شد.
تبلیغات گوگل در سه موقعیت بالای نتایج جستجو، پایین نتایج جستجو و سایدبار نمایش داده میشوند که هر مکان بر اساس کلمه کلیدی که انتخاب میکنید دارای یک قیمت گذاری بابت هر کلیک خواهد بود.
چرا باید از گوگل ادز استفاده کنیم؟
شاید جالب باشد بدانید که بیش از 87 درصد کاربران به نتایج جستجو که در صفحات دوم قرار دارد اصلا مراجعه نمیکنند. کلیک روی نتایج جستجو برای نتایج اول تا سوم شانس بیشتری را دارد. پس هر چه در نتایج بالاتر نمایش داده شوید شانس کلیک روی لینک سایت شما بالاتر خواهد رفت. شاید فکر کنید در چنین حالتی هر سایتی نیاز داشته باشد که از گوگل ادوردز استفاده کند، در صورتی که اینطور نیست.
تبلیغات گوگل ادز مناسب کسانی است که محصولات و خدمات خاصی را ارائه میکنند. به عنوان نمونه اگر شما سایتی دارید که در زمینه خدمات تولید محتوا فعالیت میکنید، استفاده از تبلیغات گوگل میتواند روی جذب مشتری بیشتر تاثیر بسیار خوبی داشته باشد. اما در حالتی که سایت شما یک سایت محتوایی مانند زومیت یا دیجیاتو باشد که کاربران به دنبال کسب اطلاعات در موضوعات مورد نظر هستند، استفاده از تبلیغات گوگل برای چنین سایتهایی اصلا کاربرد ندارد.
پس میتوان نتیجه گرفت که سایتهای محتوایی برای جذب ترافیک بیشتر باید روی سئو سایت تمرکز کنند، اما سایتهای فروشگاهی و خدماتی که تبلیغات آنها برای کسب درآمد از اینترنت لازم است باید از تبلیغات گوگل استفاده کنند تا بیشتر دیده شده و همزمان با تمرکز روی سئو سایت به مرور زمان از تبلیغات کاسته و مشتریان خود را به کمک سئو سایت تامین کنند.
تبلیغات در گوگل چگونه انجام میگیرد؟
برای درج تبلیغ در گوگل لازم است که به آدرس https://ads.google.com مراجعه کرده و پس از عضویت با استفاده از اکانت جیمیل خود یک کمپین تبلیغاتی برای خود ایجاد کنید. کمپین ساخته شده در گوگل بر اساس کلمات کلیدی انتخاب شده، جایگاه مورد نظر برای نمایش تبلیغ و بسیاری فاکتور دیگر یک نرخ متفاوت بابت هر کلیک خواهد داشت.
بنابراین اگر دانش کافی برای ساخت یک کمپین مناسب نداشته باشید و با استفاده از کلیدواژههای نامرتبط سعی کنید که کاربران را به سایت خود هدایت کنید، نتیجه خوبی نخواهید گرفت. چرا که در چنین حالتی کاربری که با کلمه غیر مرتبط وارد صفحه شما شده، اما وقتی محتوای صفحه چیز دیگری باشد سریعا سایت را ترک کرده و به خدماتی که ارائه میکنید هم اعتمادی نخواهد داشت.
برای همین نیاز به یک مشاوره در زمینه ساخت کمپینهای تبلیغاتی در گوگل دارید که نحوه ساخت و راه اندازی اکانت گوگل ادوردز را به شما آموزش داده و علاوه بر این روی ساخت یک کمپین موفق نیز شما را راهنمایی کند.
انتخاب کلمات کلیدی برای درج تبلیغ در گوگل به صورت مزایدهای هستند. یعنی یک سری فاکتور در سیستم تبلیغاتی گوگل وجود دارد که به کمک گوگل آنالیتیکس، گوگل ترند و سایر ابزار گوگل آمار تعداد جستجو کلمه مورد نظر و همچنین تعداد کلیکها بر اساس فاکتورهای دیگری بررسی شده و برای هر کلمه کلیدی یک نرخ تعیین خواهد شد. سپس شما میتوانید بر اساس بودجه تبلیغاتی که دارید این کلمات را به همراه جایگاهی که قرار است نمایش داده شود را انتخاب کرده و در نهایت کمپین خود را ایجاد کنید.
نحوه ساخت کمپین تبلیغاتی گوگل
برای اینکه بدانید چه مقدار بودجه باید صرف تبلیغات ادوردز بکیند که متضرر نشوید باید فرآیند خرید را از آخر به اول بررسی کنید. به عنوان مثال فرض کنید خدمات طراحی سایت ارائه میکنید و هر پکیج طراحی سایت به ارزش 1.000.000 تومان میباشد که سود شما از این مبلغ 400.000 تومان است. در چنین حالتی نرخ تبدیل شما درصد کسانی است که واقعا پکیج طراحی سایت را سفارش میدهند. اگر بر اساس آمار سایت از بین 1000 نفری که صفحه فروش را مشاهده کردهاند 10 نفر خرید کنند آنگاه نرخ تبدیل 1% خواهد بود.
چند درصد از این سود را مایل هستید به تبلیغات گوگل اختصاص دهید؟
اگر سود شما از هر فروش 400.000 تومان باشد، دادن 30% آن به گوگل به نظر منطقی میآید. حالا برای محاسبه حداکثر CPC باید از این فرمول استفاده کنید:
ماکسیمم CPC = سود شما × کمیسیون گوگل × نرخ تبدیل شما
بر اساس این فرمول برای مثال فوق به صورت 1200 = 400.000 × 0.3 × 1% خواهد بود. یعنی اگر با این فرض که نرخ تبدیل شما به صورت ثابت روی 1 درصد باقی بماند، برای هر کلیک در تبلیغات ادوردزمیتوانید 1200 تومان هزینه پرداخت کنید و همان 400.000 تومان سود را به ازای هر فروش داشته باشید.
این تصور را از خود دور نگه دارید که هر چه تعداد کلیک بیشتر باشد، نتیجه بهتری خواهید گرفت. تبلیغات شما زمانی هدفمند و موثر خواهید بود که با کمترین کلیک وکمترین هزینه بتوانید بیشترین سود را داشته باشید.
حال که میدانید برای هر کلمه کلیدی چقدر باید هزینه کنید وقت آن رسیده تا کلمات کلیدی خود را انتخاب کنید. برای این کار باید از Google keyword planner استفاده کنید. خودتان را به جای مشتری بگذارید و از جانب مشتری فکر کنید. اگر به دنبال خدماتی که ارائه میدهید باشید، در گوگل چه چیزی را جستجو خواهید کرد؟ در این مرحله باید هر چیزی که به ذهنتان میرسد را برای بررسی کلمه کلیدی مورد نظر وارد کنید.
پس از انجام این کار لیستی از کلمات کلیدی انتخاب شده به همراه کلماتی که خود گوگل به شما پیشنهاد میکند نمایش داده میشود. این لیست شامل وضعیت کلمه کلیدی در موارد زیر خواهد بود.
جستجوی کلمه کلیدی در ماه اخیر
جستجوی کلمه بر اساس موقعیت کاربر
نمایش میانگین CPC و کلیک روی نتایج
در این حالت میتوان کلمات کلیدی را به صورت هدفمندتری انتخاب کرده و از آنها برای ساخت کمپین تبلیغاتی گوگل خود استفاده کرد. هر یک از این کلمات نیز نرخ خاصی را دارند که بر اساس بودجه در نظر گرفته شده برای تبلیغات گوگل میتوانید آنها را اولویت بندی کنید.
چک کردن رقبا و تبلیغات آنها میتواند وضعیت رقابت روی کلمات کلیدی را مشخص کند. گوگل به کیفیت صفحه آگهی اهمیت میدهد و امتیازی برای آن در نظر خواهد گرفت؛ بنابراین چک کردن رقبای موفق باعث میشود بدانید تبلیغتان در چه سطحی باید باشد تا کمپین تبلیغاتی گوگل به موفقیت برسد. برای اینکه تبلیغ هدفمندی داشته باشید، حتما از کلمات کلیدی مرتبط در متن کمپین خود استفاده کنید.
در ساخت کمپین به این نکات توجه کنید
در متن تبلیغ دقت کنید که گزینه display network را برای نمایش تبلیغ بر اساس موقعیت کاربران غیرفعال کنید. چرا که در صورت فعال بودن این گزینه تبلیغات در سطح جهانی نمایش داده خواهد شد.
تعداد کاراکترها برای درج تبلیغ محدود است. بنابراین از درج محتوای طولانی دوری کرده و سعی کنید از متن هدفمند استفاده کنید. درج مزایا و امتیازاتی که نسبت به رقبا دارید میتواند تعداد کلیک را افزایش داده و کمپین موفقی داشته باشید.
حتما سعی کنید یکی از قابلیتهای فراخوان عملیاتی(call to action) را استفاده کنید. به عنوان مثال میتوانید آیکون تماس یا نصب را به ترتیب برای حالتی که با کلیک روی آن برنامه تماس یا هدایت به صفحه نصب برنامه باز شود انتخاب کنید. این کار باعث میشود بدون کلیک روی تبلیغ هم بتوانید مشتریان را بهتر جذب کنید.
آدرس URL صفحه خود را که با رنگ سبز در زیر متن عنوان نمایش داده میشود، را به صورت استاندارد و کوتاه انتخاب کنید. همچنین سعی کنید http، https یا www را از ابتدای آدرس حذف کنید تا آدرس صفحه شامل کلمه کلیدی نیز باشد که تاثیر بهتری بگیرید.
بهترین شرکت ادوردز
حال که با نحوه درج تبلیغ در گوگل ادز آشنا شدید به معرفی بهترین شرکت ادوردز برای ساخت کمپین تبلیغاتی گوگل میپردازم. شرکت رسانه تجارت نوین که در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارد، پیشنهاد مناسبی برای خرید تبلیغات گوگل است.
این شرکت علاوه بر خدمات مشاوره که برای درج تبلیغات در گوگل انجام میدهد، مستقیما امکان درج تبلیغات را در گوگل برای شما فراهم خواهد کرد. چرا که در حالت عادی شما نیاز به داشتن پرداخت ارزی برای تبلیغات دارید و از آنجایی که ممکن است این امکان را نداشته باشید باید از سایتهای واسط که کارمزد نسبتا بالایی بابت شارژ اکانت گوگل ادوردز میگیرند استفاده کنید. اما در حالتی که این کار را توسط نوین انجام دهید هزینه کمتری در بر خواهد داشت.
مزایای استفاده از نوین برای درج تبلیغات گوگل شامل موارد زیر است:
گسترش کلمات کلیدی: کلمات کلیدی نقش اساسی در کلیک روی یک تبلیغ دارند. شرکت نوین برای انتخاب کلمات کلیدی در کنار شما خواهد بود تا بهترین نتیجه را از این نظر بگیرید.
بهینه سازی محتوای آگهی: متن تبلیغ آگهی بر اساس اصول کپی رایتینگ و سئو انتخاب خواهد شد تا مشتری به کلیک و سفارش محصول ترغیب شود.
تنظیم دستی قیمتها: برای اینکه با کمترین هزینه ممکن بهترین نتیجه را بگیرید، قیمتها به صورت دستی انتخاب خواهند شد تا بیشترین استفاده را داشته باشید.
ایجاد گروههای تبلیغاتی مختلف: هر تعداد خدمات و محصولات که داشته باشید، به صورت جداگانه تبلیغات گروهی برای آنها در نظر گرفته خواهد شد.
بررسی و آنالیز مداوم تبلیغ: کمپین ایجاد شده به صورت مرتب بررسی شده و با آنالیز کردن رفتار کاربران، تبلیغات به صورت مناسبتری انجام خواهد گرفت.
اتصال به گوگل آنالیتیکس: با اتصال به گوگل آنالیتیکس میتوانید آمار و ارقام گوگل ادوردز را مشاهده کرده و رفتار کاربران را به دست آورید.
ارائه اکانت برای مدیریت کمپین: دسترسی به اکانت تبلیغات گوگل برای شما فراهم بوده و میتوانید جزییات کمپین را مشاهده کنید.
پشتیبانی رایگان: در کمپین تبلیغاتی ایجاد شده خدمات پشتیبانی ارائه میشود تا تبلیغات مطابق نیاز شما انجام گیرد.
تبلیغات مدیریت شده توسط نوین به صورت کاملا هدفمند بوده و کاربران دسکتاپ و موبایلی شما را پیدا خواهد کرد. با استفاده از قابلیتهای call to action میتوانید امکان تماس مستقیم را از طریق تبلیغات فراهم کنید که مشتریان مستقیما با شما در ارتباط باشند. اگر محصولاتی با برندهای مختلف دارید، میتوانید برند هر محصول و ویژگی خدمات خود را درج کنید.
پلنهای مختلفی برای خرید تبلیغات در گوگل برای شما در نظر گرفته شده است که متناسب با آن بتوانید تبلیغات مناسب کسب و کارتان را داشته باشید. همچنین در انتخاب پلنهای بالاتر امکان خرید پلنهای پایه نیز فراهم است.
جدا از تبلیغات گوگل، سایت شما نیز مورد بررسی قرار گرفته و متناسب با تبلیغاتی که در گوگل سفارش داده خواهد شد، بهینه سازی میشود. این کار باعث خواهد شد که اولا سایت شما به دلیل داشتن ظاهری بهتر و توضیحات مناسب، کاربر را به خرید ترغیب کند، دوما بهینه سازی سایت باعث افزایش کیفی تبلیغ نیز شده و هزینه هر کلیک نیز کاهش خواهد یافت.